Saturday, February 16, 2008

Hella Jongerius

bosluk
Counting on deliciously stylish chocolate bars to get you hooked on this post.
7 selected icons of Dutch design on chocolate; Hella Jongerius 2004.
bosluk
Bu yazı ilginizi çeksin diye açılışı bu nefis tasarım külçesi çikolatalarla yapıyorum. Üzerlerine Hollanda'dan çıkma 7 ikonik tasarımın basılı olduğu çikolata; Hella Jongerius, 2004.
bosluk
boluk
Hello my dear readers! Another week has past with me not being able to do as many posts as I wish, but my school project is finally over so I'm in a total state of euphoria; feeling relieved, fulfilled and happy! I also finally got a scanner, it's currently missing a cable but pretty soon I'll be bombarding you with great pictures from the big, BIG piles of magazines that I have in my possession. Thanks mom, for buying design magazines when I was just a silly high school kid! Anyways, today's post is about a fabulous designer who happens to have a very innovative approach on combining materials, using them in unusual ways, and makes the kind of products that make your heart beat faster when you set your eyes on it. I'm talking about famous Dutch designer Hella Jongerius.
bosluk
Merhaba sevgili okuyucularım! Arzuladığım kadar çok yazı yazamadığım bir hafta geçti, ama okul projemi nihayet teslim ettim ve bu yüzden de kendimi bulutların üzerinde, rahatlamış, gururlu hissediyorum. Ayrıca nihayet bir tarayıcıya sahip oldum, bir kablosu eksik ama yakında sizi annemin ben taaa lisedeyken almaya başladığı ve şu an misafir odamızda birkaç tepe olarak yükselen dekorasyon dergilerinden alacağım muhteşem resimlerle bombardımana tutacağım! Herneyse, bugünün yazısında malzemeleri karıştırmak ve üretme tekniklerindeki deneysel yaklaşımıyla insanı heyecanlandıracak ürünler yapmayı hedefleyen Hollandalı ünlü kadın tasarımcı Hella Jongerius'ın beğendiğim bazı tasarımlarını sizinle paylaşacağım.
bosluk

bosluk
Hand decorated dish from her "non-temporary" collection. Beautiful ceramics made with techniques that are centuries old. I like the delicateness the non-glazed parts give to it. This could be the dish our grandmothers prize in the depths of her cabinet for "that special occasion" that never seems to come.
bosluk
"Geçici olmayan" koleksiyonundan, el ile süslenmiş tabak. Yüzlerce yıl eskilikte teknikler kullanarak yapılmış güzel seramikler. Sırlanmamış bölümlerin verdiği narinlik etkisini sevdim. Bu tabak anneannelerimizin "o özel gün" için daima dolapların derinliklerinde özene bezene sakladıkları tabak olabilirdi bu.
bosluk

bosluk
Candleholder, also from the "non-temporary" collection.
bosluk
"Geçici olmayan" koleksiyonundan şamdan.
bosluk

bosluk
" What I try to do is to make work that is so layered, personal or detailed, nicely detailed that it really touches people so they really want to buy it, so they save for it and buy it and they have it for the rest of their life like you buy antique or art or whatever. In that way you give design a happier approach than the throw-away cheap things that are on the market." says Hella Jongerius. I think she has achieved that goal with her Shippo plates, seen above. They are hand-crafted with enameling technique, and as you can see they are exquisite.
bosluk
"Yapmak istediğim şey öyle katmanlı, kişisel, veya güzelce detaylı bir iş yaratmak ki insanları etkilesin ve onu almak istesinler, almak için para biriktirip aldıklarında bir antika veya sanat eseri gibi ömürleri boyunca ona sahip olsunlar. Bu şekilde piyasadaki at-gitsin ucuz şeylere oranla tasarıma daha mutlu bir yaklaşım getirmiş olursunuz." - Böyle söylüyor Hella Jongerius. Bence tasarladığı Shippo tabaklarla (yukarıdaki resim) bu amacını başarmış. Bu tabaklar çok eski, ancak yok olmakta olan mineleme tekniği ile elde yapılmışlar ve gördüğünüz gibi olağanüstü güzellikteler.
bosluk

bosluk
Long Neck and Groove Bottles. She wanted to combine ceramics and glass because they are materials that are both based on earth and both require heat to be transformed. She did this by creating two seperate vases that fit each other. She wrapped them with bright tape to connect them because she wanted them to look unfinished, just like a sketch.
bosluk
"Long Neck ve Groove Şişeler". Tasarımcı seramik ve cam malzemeleri birleştirmek istemiş, çünkü iki malzeme de topraktan geldiği (kil ve kum) ve ikisi de ısı ile şekillendikleri için bu malzemeleri akraba olarak görmüş. Seramik pişerken küçüldüğü için önce seramik parçayı üretmiş, sonra da ona uygun olarak camı. Sonuçta birbirinden farklı biçimlere ve kimliklere sahip olan, ancak birbirine oturan iki vazo yapmış. Onları birbirine bağlamak için renkli bantlar kullanmış çünkü bu şekilde fazla estetik görünmelerini engellemek, onlara tıpkı bir eskiz gibi bitmemiş bir hava kazandırmak istemiş.
bosluk
Long Neck and Groove Bottles, 2000.
bosluk

bosluk
Delfts Blue B-Set, made in the delft blue tradition. She either followed the old patterns or replaced them with computer pixels. The jug at the back (which was originally inspired by an old jug at the Gemeentemuseum collection) has the same approach as the "Long Neck and Groove Bottles", the copper handle is attached using plastic ties.
bosluk
Mavi Hollanda porselenlerinden esinlendiği "Delfts Blue B-Set" koleksiyonu. Bu koleksiyonunda bazen ince el işlerini, bazen de pikselleri abartılmış desenler kullanmış. Arkada görülen sürahi de Hollanda'daki Gemeentemuseum adlı müzede yer alan eski bir eserden esinlenmiş, ama bakır kulbu yukarıdaki seramik/cam şişelerdekine benzer bir yaklaşımla plastik bağlarla tutturulmuş.
bosluk

bosluk
Detail from "Props".
bosluk
"Dekorlar"dan bir detay.
bosluk
bosluk
"Props", 2007. Designed for Vitra's presentation at Salone Del Mobile in Milan. They are described as "hybrids between a functional product and a character from the fantasy world of animal fables".
bosluk
"Dekorlar", 2007. Jungerius bunları Vitra'nın Milano'daki Salone Del Mobile fuarındaki standı için tasarlamış. "Fonksiyonel bir ürün ile fablların fantastik düyasından bir karakterin melezi" olarak tanımlanıyorlar.
bosluk

bosluk
Vases for Ikea. All of them have the same shape, yet they were all made with different techniques and traditions, each representing a particular part of the world.
bosluk
Ikea için tasarladığı vazolar. Klasik vazo biçimini boş bir tuval gibi kullanmış ama biçimi aynı olsa da birbirlerinden seramik teknikleriyle ayrılan vazolar tasarlamış. Bu şekilde her vazo Dünya'nın belli bir yerini temsil ediyormuş.
bosluk

bosluk
"Knitted lamp", knitted from glass fibres. She wanted to design somethig out of glass fibres that made total use of the material's properties; transparency, heat resistance, flexibility.
bosluk
"Örülmüş lamba", cam liflerinden örülerek yapılmış. Bunu tasarlarken amacı malzemenin özelliklerinden (ışık geçirgenlik, ısıya dayanıklılık, esneklik) tamamen fayda sağlamakmış.
bosluk

bosluk
She designed this as part of her "My Soft Office" exhibition at MoMA NYC. I know it's only for exhibition purposes but could really use something like this while snacking & blogging.
bosluk
New York Modern Sanatlar Müzesi'ndeki bir sergi için "Benim Yumuşak Ofisim" adını vediği bir ürün serisi tasalamış, bu klavye de bu serinin bir parçası. Sergi amaçlı olduğunu biliyorum ama atıştırıp blog yazarken böyle birşey gerçekten işime yarardı...
bosluk


bosluk
Prince and Princess vases inspired by a 14th century copper-red vase from China and a 15th century cobalt blue Ming vase. The tiny holes that create the flower and dragon patterns are filled with colored silicon making them waterproof.
bosluk
"Prens ve Prenses" vazoları 4. yüzyıldan kalma kırmızı bir Çin vazosu ve 15. yüzyıldan kalma kobalt mavi bir Ming vazodan esinlenerek tasarlamış. Vazolara delikler delerek ejderha ve çiçek desenleri oluşturulmuş, sonra bu delikler renklendirilmiş silikonla doldurulmuş, böylece de vazolar su geçirmez hale gelmiş.
bosluk
"I'm designer who uses a lot of ingredients to get to a product. Not only form, but also history, tradition and contemporary inspiration. And I like to mix craft with industry. so in short... I can't be shorter."- Hella Jongerius
bosluk
"Bir ürüne ulaşmak için bir sürü bileşen kullanan bir tasarımcıyım. Yalnız biçim değil, aynı zamanda tarih, gelenek ve çağdaş esinlenmeler. Ve zanaati endüstri ile birleştirmeyi seviyorum. Yani kısaca...daha kısa olamam." - Hella Jongerius

You can read interviews with Hella Jongerius at Designboom and Design Museum.

6 comments:

Meyvelitepe said...

Bebeğim yine çok güzel bir post olmuş, gözümüz gönlümüz açıldı. Giriş çok anlamlı, seramikler şahane, hepsine hayran, hayran ve hayraaan oldum. Ikea için yaptıklarından burada var mıdır dersin? Muck.

Jen (MahaloFashion) said...

such beautiful things for the home, i'm going to have to check out the website!

J.D. Scorpio said...

Hi Alis:
I see you’ve added to your collection of pictures. I was in the neighborhood and thought I would stop in and say hello. I hope all is well with you and yours………. JD

Joanna Goddard said...

love these.

Paul Pincus said...

we collect hella's work! she's the real thing. a total genius. love this post. cheers.

Kursi Tamu Mewah said...

Jati Pribumi
Jati Pribumi
Jati Pribumi
Jati Pribumi
Jati Pribumi
Jati Pribumi